5 ieteikumi Paleo diētas sākšanai

Jauns gads jaunas apnemšanās. Var būt šis Jums piemērots.

image1-17

Autors: Nels Stefensons (Nell Stephenson)

Vai jauno sezonu sāksiet, pietiekoši sagatavojušies savam labākajam sacensību sniegumam? Bez plānošanas un treniņiem ir arī citi lauciņi, kur sportisti var vērst savu uzmanību, lai uzlabotu sniegumu. Ir pienācis laiks pievērsties lauciņam, kura nozīmi daudzi pienācīgi nenovērtē – uztura režīms.
Izturības sporta pasaulē mēs pārāk bieži dzirdam to, ka svarīgākais ir uzņemt kalorijas, neatkarīgi no to avota. Diemžēl daudzi no mums pārāk vēlu saprot, ka šāda pieeja īsti nedarbojas un, pienākot sacensību dienai, piedzīvo nepatīkamas sekas.

Vai esat gatavi jaunam uztura režīma protokolam? Paleo diēta bez vārda runas ir pati labākā diēta, ko varu ieteikt. Pēdējo gadu laikā tā kļuvusi īpaši populāra. 2005.gadā, kad savā dzīvē sāku ievērot šīs diētas principus, izdzirdot vārdu “Paleo”, daudzi domāja, ka runa iet par dinozauru pētīšanu. Šodien par šo diētu stāsta televīzijā un ir izveidoti neskaitāmi blogi, pavārgrāmatas, pārtikas produkti un pat pārtikas busiņi, kas apgalvo, ka viņu produkcija atbilst Paleo diētas principiem.

Bet vai tiešām Paleo diēta ir tik laba? Tas atkarīgs no tā, ar kādu versiju esat iepazinušies. Kā jau tas bieži notiek, jo vairāk cilvēku iepazīst šo diētu, jo vairāk versiju rodas, no kurām daudzas ir līdzīgas oriģinālam, savukārt citas ir ļoti atšķirīgas un neracionālas, piemēram, vegānu diēta, kas ietver steika ēšanu! Tā vietā, lai spriedelētu par to, kas neietilpst šajā diētā, parunāsim par to, kas tajā ietilpst:

Pēc grāmatas “Paelo diēta” (izdevējs Wiley & Sons, 2002) autora Dr. Lorena Kordēna (Loren Cordain) vārdiem, šī diēta nozīmē uzturā lietot tādu pat pārtiku kā mūsu priekšteči, izmantojot mūsdienās pieejamus pārtikas produktus, kas atrodami zemnieku tirgos, svaigās pārtikas stendos un pat mūsu mājas piedārziņā.
Citiem vārdiem sakot – ja tas audzēts tuvākajā apkārtnē vai ir sezonas dārzenis, vai arī audzis brīvā dabā, tajā skaitā dabiski audzēta gaļa, zivis, mājputni un medījums, tad to drīkst ēst. Ja tas tā nav, tad to nevajadzētu lietot uzturā.

Šīs pieejas pamatā ir pavisam vienkāršs atklājums: pētījumi rādījuši, ka pastāv spēcīga saikne starp mūsdienās tipiskas pārtikas lietošanu uzturā un augstu saslimstību ar daudzām dažādām slimībām (gan vieglā, gan smagā formā).  

Ja cilvēks uzturā lielākoties lieto graudaugu produktus, piena produktus, rafinētus ogļhidrātus un cukurus, sāli un citas piedevas, rodas dažādas veselības problēmas, sākot ar stāvokli, ko sauc par “caurās zarnas sindromu”, līdz pat iekaisumiem viscaur ķermenī.

Kamēr cits uzskata šo diētu par ierobežojošu un ekstremālu, es uzskatu pretējo. Ja mēs ņemam vērā to, cik daudz svaigas pārtikas varēsim apēst, cik dažādu olbaltumvielu avotu mums būs pieejams un nebeidzamās produktu kombinācijas, ko iespējams radīt un kas garšo debešķīgi, sniedzot mums enerģiju un gatavību trenēties un sacensties, tad šī diēta mums patiesībā ir ļoti izdevīga.

Ja Paleo diēta jums ir pilnīgi jauns jēdziens un vēlaties zināt, ar ko jāsāk, lūk piedāvāju 5 soļus, pēc kā vadīties, lai nonāktu uz pareizā ceļa; un kādēļ gan to nedarīt tagad, kad tikko sācies Jaunais gads? Atcerieties – tā vietā, lai uztrauktos par to, ko nedrīkst ēst (graudi, piena produkti, pākšaugi), domājiet par to, ko drīkst ēst!

1. Ēdiet dārzeņus

Un tad ēdiet vēl vairāk, un pēc tam vēl vairāk. Pēdējo 20 gadu laikā, kopš strādāju ar klientiem, esmu sapratis to, ka gandrīz neviens uzturā nelieto pietiekami daudz dārzeņu. Katrā ēdienreizē, neskaitot tās, ko ieturam pirms un pēc treniņu sesijas, vajadzētu apēst pamatīgu porciju ar svaigiem sezonas dārzeņiem – jo lielāka dažādība, jo labāk! Tā kā dārzeņos ir par 7 līdz 11 reizēm vairāk šķiedrvielu kā graudos, nav jāuztraucas par to, ka jums varētu trūkt šķiedrvielu, ja atteiksieties no iemīļotajām kliju maizītēm vai auzu putras!

2. Ēdiet labos taukus

Daudzi no mums vēl joprojām dzīvo ar 90to gadu uzskatu par to, ka jāēd pārtika ar zemu tauku saturu vai, vēl sliktāk, taukus nesaturoša pārtika. Savā ikdienas ēdienkartē nepārspīlētā daudzumā iekļaujot avokado, olīveļļu, kokosriekstu eļļu, riekstus, kā arī taukainas savvaļas zivis, piemēram, savvaļas lasi vai melno mencu, mēs nodrošinām savu organismu ar visām nepieciešamajām taukskābēm, kas liek mums izjust sāta sajūtu, uztur mūsu enerģijas līmeni visas dienas garumā un palīdz darboties ikvienai sistēmai mūsu organismā.

3. Pievienojiet garšaugus un garšvielas

Vai uzskatāt, ka steiks un vista bez mērces ir pliekani un garlaicīgi ēdieni? Kad uzturā sāksiet lietot vietēju un svaigu produkciju, jūs vēlēsieties izbaudīt gaļas, vistas vai zivs patieso garšu. Izvēloties pievienot svaigus vai žāvētus garšaugus un garšvielas, kas pastiprinās ēdiena garšu tā vietā, lai to nomāktu, jūs atskārtīsiet, ka garšu iespējas ir neierobežotas!

4. Ēdiet biežāk un sabalansētāk

Daži Paleo diētas atbalstītāji iesaka ēst “taukus neierobežotā daudzumā” vai arī apgalvo, ka “kaloriju skaitam nav nozīmes” – ne viens, ne otrs neatbilst patiesībai.   Tomēr, ja ēdīsiet sabalansēti, katrā ēdienreizē iekļaujot kompleksos ogļhidrātus, kas galvenokārt nāk no dārzeņiem; olbaltumvielas, kas nāk no savvaļas zivīm; gaļu, kas barota ar zāli; brīvā vidē augušas vistas vai tītaru un labi daudz tauku, jūs izjutīsiet sāta sajūtu, jums būs stabilāks cukura līmenis asinīs un enerģija visas dienas garumā, kā arī izvairīsieties no cukura līmeņa straujas krišanās, kas parasti notiek ap plkst. 15:00 dienā.

5. Neticiet vispārpieņemtajam

Neticiet, ka sportistiem jāēd virtuļi un makaroni, lai sagatavotos treniņiem un sacensībām, vai arī tam, ka treniņu laikā mums jālieto sporta uztura produkti, kas satur rafinētu cukuru. Ik dienas sekojot īstam Paleo režīmam, mēs dabiskā veidā ietrenējam savu organismu ogļhidrātu vietā dedzināt taukus. Kad sākam apzināties to, cik ļoti Paleo diēta sekmē labu fizisko sniegumu un sportista konkurētspēju, doma par to kļūst vēl pievilcīgāka.

Sākot ievērot Paleo diētas principus 2005.gadā, es no parasta vecuma grupas dalībnieka kļuvu par konkurētspējīgu Ironman sportistu. Tas notika apmēram tad, kad pirmo reizi izlasīju Dr. Lorena Kordēna un Džo Frīla grāmatu “Paleo diēta sportistiem” (The Paleo Diet for Athletes). Grāmata mainīja visu manu sportista dzīvi un ļāva man kvalificēties Konā notiekošajām sacensībām septiņas reizes (uz doto brīdi).
Esat ieinteresēti uzzināt ko vairāk par to, kā savu ēšanas režīmu pielāgot izturības treniņu režīmam?

Mana jaunākā publikācija, “Pocket Paleo, Workouts”, ir daļa no trīs grāmatu sērijas par to, ko ēst īpašos gadījumos; vietnē Amazon pieejamas arī pārējās divas grāmatas – “Pocket Paleo Breakfast” un “Packet Paleo Snacks”.

Priekšvārdu rakstījis neviens cits kā pats Džo Frīls, un tās satur 50 receptes, kas padarīs Paleo sportista dzīvi vēl vienkāršāku – tām noteikti jābūt katra sportista virtuvē!

2 thoughts on “5 ieteikumi Paleo diētas sākšanai

  1. Janvāra žurnāla num.Veselība arī raksts par Paleo diētu un mazu ēdienkarti

  2. Ir plus ir mīnusi bet kopumā Es piemēram rekomendēju 1-2 mēnešus time kas grib izkustināt lielo svaru no vietas un tad trennēties būs jau vieglāk un ķermenim saudzīgāk.Mūsdienās ir grūti pieturēties 100% tīgi bet pamēģināt jau dzīvē vajag visu ;)

Comments are closed.