Analīze: Bena Hofmana Konas Quarq jaudas mērītāja fails

2015.gada sporta sezona tuvojās arī Latvijas triatlonistiem (ne profesionāļiem, bet amatieriem) un jau pavisam drīz – 1. februārī – Melburnā, Austrālijā, 70.3 distancē startēs mūsu sportists Aleksandrs Lobanovskis. Tieši pēc mēneša Ironman.lv komanda piedalīsies Pasaules kausa posmā Abū Dabī (Apvienotie Arābu Emirāti) 2-80-20 km distancē, kas nav gluži Ironman distanču formāts, bet tāpēc nenozīmē, ka ir mazāk interesants. Šajās sacensībās startēs Didzis Piļāns un Kārlis Soika.

To, kāda atšķirība ir starp amatieriem un profesionāļiem šajās distancēs un to, kādi ātrumi šobrīd ir Pasaules labākajiem sportistiem, jūs varat izpētīt IM Kona otrās vietas ieguvēja Bena Hoffmana sacensību analīzē. Piebildīsim, ka arī Olimpiskajās distancēs ir ļoti iespaidīgi ātrumi un, lai kvalificētos Pasaules Top atlētu skaitā, 10k m ir jānoskrien ātrāk par 30 min un 1500 m jānopeld zem 17 minūtēm.

Visiem Latvijas sportistiem – amatieriem novēlam sasniegt savus mērķus, bet mūsu profesionāļiem novēlam veiksmīgus startus Pasaules un Eiropas kausos.

Latvijas Izlases rezultāti ir pieejami triatlons.lv mājas lapā.

Analīze: Bena Hofmana Konas Quarq jaudas mērītāja fails
Autors: Ženē Šo (Jené Shaw)

Bens Hofmans ir viens no trainingpeaks.com sponsorētajiem atlētiem.

image1-17

image2-20

Šogad uz goda pjedestāla Konā kāpa vairāki jaunpienācēji, kas pārsteidza mūs ar savu lielisko sniegumu, tomēr amerikāņa Bena Hofmana (Ben Hoffman) sniegums — 51:20 peldēšanā, 4:32 riteņbraukšanā un 2:51 skriešanā — bija vispārsteidzošākais ne tikai līdzjutējiem, bet arī viņam pašam.

Pēc sacensībām notikušajā preses konferencē viņš uzsvēra, ka stingri sekojis plānam un viss noritējis tieši tā, kā viņš to bija vēlējies. “Es uzskatu, ka Havaju salās notiekošajās sacensībās man galvenais bija turēties pie sava plāna, īpaši šajā manas karjeras posmā,” apgalvoja Hofmans. “Zināju, ka mēģināt sacensties ar Sebastianu (Sebastian Kienle) nebūtu reāli. Man bija konkrēts plāns, un es biju pārliecināts, ka mans nākamais solis būs iekļūšana Top 10.”

“Nedaudz gan tomēr improvizēju Hawi posmā, jo redzēju vairākas iespējas un tās arī izmantoju. Kādu brīdi braucu kopā ar Frederiku Vanlīrdu (Frederik Van Lierde), kas, manuprāt, bija ļoti labs gājiens, jo viņš ir stabils un nosvērts. Pie plāna īpaši pieturējos maratona daļā. Centos nekrist panikā un nedarīt neko tādu, ko nebiju plānojis, kas galu galā deva lielisku rezultātu. Uzskatu, ka ir jārīkojas gudri un jāseko savam plānam, tomēr pienāk brīži, kad ir jāpacīkstas — trešās vietas ieguvējs Jans Frodeno (Jan Frodeno) pie beigām strauji tuvojās, līdz ar to nedrīkstēju samazināt ātrumu, ko citkārt darītu.”

Eidžejs Džonsons (AJ Johnson) no trainingpeaks.com dienu pēc sacensībām apsēdās kopā ar Hofmanu, lai aplūkotu viņa Quarq jaudas mērītāja failu un dzirdētu viņa komentārus par to, kā viss notika. Lūk, Eidžeja Džonsona analīze un komentāri:

Peldēšana 51:20

Hofmans ūdeni pameta kopā ar vadošo grupu, kas ietaupīja laiku un nozīmēja to, ka tas nebūs jāatgūst vēlāk riteņbraukšanā. Esot vadošajā grupā, Hofmanam izdevās agri ietaupīt enerģiju. “Pirmā brauciena daļa cauri pilsētai bija daudz mērenāka kā citus gadus,” stāsta Hofmans. “Brauciens augšup pa Kuakini nebija līdz spēku izsīkumam.”

Riteņbraukšana 4:32:20


Publiski pieejamais jaudas mērītāja fails skatāms šeit.

Atrodoties labā pozīcijā, Hofmana brauciens bija salīdzinoši mierīgs. No pārejas līdz vietai, kur sākas Hawi kāpums, viņš turējās 15. vietā, ar vidēji 272 vatiem. Ja skatāmies uz to Intensitātes koeficienta (IF) ziņā – kas mēra riteņbraucēja piepūles līmeni pret vislabāko vienas stundas jaudu (saukta arī par Funkcionālo sliekšņjaudu jeb FTP) – redzams, ka Hofmana IF bija .82. To esam jau redzējuši agrāk ar citiem braucējiem, tajā skaitā pagājušā gada čempionu Frederiku Vanlīrdu.
Kawaihae posmā Hofmani un pārējo grupu apdzina Sebastians Kīnls un Maiks Tvelsīks (Maik Twelsiek). Šajā brīdī Hofmans neplānoja dzīties viņiem pakaļ. “Godīgi sakot, nekādi nereaģēju, kad abi mani apdzina,” atzīstas Hofmans. “Man bija savs plāns un centos sacensties ar apdomu. Un zināju, ka svarīgākais vēl priekšā – tuvāk Hawi.”

Kad, tuvojoties Hawi, ceļš sāka pakāpties, Hofmans sāka braukt ar lielāku jaudu. Viņš koncentrējās uzdevumam un veica pāris taktiski apdomīgu gājienu, ko bija iemācījies no iepriekšējo gadu pieredzes. “Es zināju, ka Hawi posmā bija pāris svarīgu momentu, kad jābrauc kopā ar konkrētu riteņbraucēju grupu,” apgalvo Hofmans. Kāpuma laikā Hofmans piepūlējās vēl vairāk un brauca ar vidēji 313 vatiem jeb 4,35 vatiem/kg nedaudz ilgāk par 17 minūtēm. Kaut arī viņam nācās apbraukt tos, kuru ātrums samazinājās, viņš pats brauca ar diezgan stabilu ātrumu. Asa ātruma palielināšana ļoti strauji paņem enerģiju. Šajā vietā Hofmana Variācijas rādītājs (VI) bija 1,01 – tātad, viņš visu laiku brauca gandrīz nemainīgi. Šāds sniegums ļāva viņam izvirzīties grupas priekšgalā un pie apgriešanās viņš atradās jau 7.vietā, kas šajā distances posmā ir ļoti laba pozīcija.

Kā jau iepriekšējos gados, braucot lejup vadošie braucēji sāka rīkoties. Kad Kīnls un Tvelsīks jau bija prom, citi braucēji sāka palielināt ātrumu. “Pamanot, ka Frederiks, Marino, Nils un vēl viens braucējs (iespējams, Romans Guillaume) bija nedaudz atrāvušies no grupas, man bija pa spēkam viņus panākt,” saka Hofmans. “Tas bija noteicošais moments. Braucēji sāka traukties lejā. Par laimi, es braucu ar 55×11. Man tas daudz palīdzēja.” Failā redzamas šīs smagās pūles. Braucot lejup pa Hawi, Hofmans vidēji brauca ar 272 vatiem pie 96 apgr/min. kadences un ātruma 38,7 m/h. Šajā vietā viņš arī sasniedza savu lielāko ātrumu 47 m/h. Ja Hofmans nebūtu Hawi posmā pavirzījies uz priekšu par pāris pozīcijām, viņš būtu daudz tālāk atpakaļ un nespētu turēties līdzi šai grupai.

Braucot lejup, viņš strauji palielināja ātrumu, VI sasniedzot 1,08. Šāda veida ātruma palielināšana drīzāk prasa smagu darbu nekā pastāvīgu piepūli. Bet sacensību brīdī braucējiem jāpieņem lēmums un jāriskē. Hofmanam tas nebija nekāds risks, jo viņš jau iepriekš bija piedalījies līdzīga veida treniņos. Viens no viņa pamattreniņiem Tuksonā, ASV, sevī ietver ļoti ātra un smaga grupu brauciena The Shootout veikšanu, pēc kā seko garais individuālais brauciens ar Ironman atbilstošiem tempiem un piepūli. “Pēdējo reizi piedaloties šāda veida treniņā pirms aptuveni divām nedēļām, es sapratu, ka esmu diezgan labā formā. Pastāvīgi trenējos pie šāda veida ātruma un zināju, ka varu to noturēt vienu līdz divas minūtes.
Aiz Hawi un tuvāk finišam no grupas strauji atpalika Vanhoenakers (Marino Vanhoenacker). Hofmans un Vanlīrds atrāvās no pārējās grupas un pat sarunājās, lai motivētu sevi pieveikt pēdējos sacensību kilometrus. Kā jau sagaidāms, riteņbraukšanas posma otrā daļā Hofmana ātrums nedaudz samazinājās. Pārdomātais ātrums sacensību sākumā nodrošināja viņam pietiekoši daudz enerģijas, lai pēdējos 90 km viņš spētu braukt ar vidēji 267 vatiem pie 1,04 VI. Failā redzams, ka ir neliels kritums kadencē – no 92 apgr/min brauciena laikā līdz 85 apgr/min atgriežoties. Hofmans skaidro, ka mēģinājis kadenci pie beigām noturēt, tomēr pēdējās 30 minūtēs viņa kadence vidēji bija 83 apgr/min. Kaut gan tā bija zemāka, nekā plānots, viņš apgalvo, ka tā būtu bijusi vēl zemāka, ja viņš vispār nebūtu centies to noturēt.
Skriešana 2:51:25
Pateicoties stabilam un viedam ritenim, Hofmans spēja ātri pāriet uz maratona daļu un šķērsot lauku, neļaujot Frodeno to apsteigt, kad tas tuvojās, un izcīnot otro vietu.

Secinājumi: Galu galā šis ir ideāli realizēts sacensību fails. Salīdzinot ar rādītājiem iepriekšējos trīs pasaules čempionātos, šo sacensību rādītāji sakrīt ar vadošo dalībnieku rādītājiem uz riteņa, kas ir 3,8 vati/kg vai vairāk, 1,05 VI vai zemāk, un .78 līdz .82 IF. Hofmans trenējās tieši tam, ko sagaidīja sacensību dienā un savu plānu realizēja perfekti.

One thought on “Analīze: Bena Hofmana Konas Quarq jaudas mērītāja fails

  1. Aleksandram veiksmi un cerams šoreiz bez kritieniem un citiem piedzīvojumiem;)Good Luck!

Comments are closed.