Kas nepieciešams, lai sāktu nodarboties ar triatlonu

Ne vienmēr ceļš uz triatlonu sākas ar apzinātu vēlmi kļūt par triatlonistu. Triatlons bieži tiek uztverts kā pārcilvēku sporta veids, vai arī zināšanas par to ir minimālas. Iespējams, tieši trīs sporta veidu kombinācija ir iemesls, ka salīdzinoši maz cilvēku nodarbojas ar triatlonu. Kāds nemāk labi peldēt, kāds kopš bērnības nav iemācījies braukt ar riteni, bet citu baida tieši skriešanas posms.

Taču visiem zināms, ka veselīga dzīvesveida viens no pamatnosacījumiem ir regulāras aktivitātes. Peldēšana, nūjošana, skriešana vai svarcelšana – nav svarīgi kas, galvenais, lai tas sagādā prieku! Parasti ‘vidējais’ iedzīvotājs izvēlas vienu vai, labākajā gadījumā, divus sporta veidus, kam, ārpus ikdienišķās rutīnas, pāris reižu nedēļā var atvēlēt mazliet laika.

Šoreiz uzrunāsim tos, kas ir vairākumā – amatieri un tie, kam sports ir svarīgs, bet tā nav vienīgā dzīves sastāvdaļa – tos, kas vēlas pamēģināt, bet nezina, ar ko sākt!

Mēģināsim atbildēt uz jautājumiem, kas noteikti vandās Tavā galvā, pastāstot par primāri nepieciešamajām lietām, lai Tu varētu sākt nodarboties ar triatlonu.

IMG_2774

Ironman.lv komandas pārstāvji Valgas triatlonā 2012.gadā.

Ko Tev vajag, lai sāktu nodarboties ar triatlonu?

Pirmkārt, kā jau visur – ir jābūt vēlmei to darīt.

Otrkārt – iemaņas vismaz kādā no sporta veidiem, ideālā gadījumā – visos trijos. Ar labu motivāciju, attieksmi un apņemšanos, arī bez iemaņām kādā no šiem trīs sporta veidiem, var piepildīt sapni par triatlonu, tikai jārēķinās, ka pie tā būs jāpiestrādā mazliet vairāk. Bet nenolaižam rokas, jo tā jau ir jebkurā sfērā – kolīdz kaut ko sāc no nulles, ir jāiegulda vairāk laika, lielākas pūles un jāapbruņojas ar izturīgu pacietību, jo labs nāk ar gaidīšanu.

Ko un kā Tev ir jātrenē?

“220 Triathlon” (No.307, January 2015) žurnālā ir raksts par to, kādi ir plusi un mīnusi pārejot no viena konkrēta – peldēšana, riteņbraukšana, peldēšana, komandu (piemēram, futbols, regbijs) – sporta veida uz triatlonu. Tālāk tabulā apkopoti galvenie aspekti.

Sporta veids Īpašība Plusi Mīnusi
Peldēšana Mentalitāte + Disciplīna un tehnikas attīstīšana – peldētājiem parasti ir asinīs un viņi bez problēmām ‘parakstās’ trenēties trijās disciplīnās.
Muskulatūra + Peldētājiem ir izteiksmīga ķermeņa augšdaļas muskulatūra, kas ir liels pluss peldēšanai, bet… – Tajā pašā laikā, tas var izrādīties kā lieks svars priekš riteņbraukšanas un skriešanas.
Izturība + Peldētājiem ir ļoti attīstīta izturība. + Peldētāji visnotaļ prot driftēt citu peldētāju radītajā ūdens straumē, kas var palielināt peldēšanas ātrumu pat par 3%.
Locītavas – Peldētāju muskulatūra, skelets un locītavas nav radušas pie slodzes, kāda ir riteņbraukšanā vai skriešanā.
Tehnika + Peldēšana ir vistehniskākais no trijiem sporta veidiem, jo kustības notiek trijās plaknēs, un to ir grūtāk apgūt vēlāk.
Riteņbraukšana Pieredze + Pareizā ekipējuma, apģērba izvēle un atbilstoši pielāgots, noregulēts velosipēds ir svarīgi elementi triatlona garākajai disciplīnai.+ Tempa kontrole ir vitāli svarīga šajā triatlona disciplīnā.
Aerobā kapacitāte + Riteņbraucējiem ir liela VO2max kapacitāte, kas palīdz izturēt garo distanci.
Tauku dedzināšana + Tempa variēšana rada lielāku metabolisko tauku dedzināšanu pēc slodzes, kad organisms, enerģijas radīšanai, sāk izmantot arī tauku rezerves, bet… – Tas var slikti atmaksāties nākamajā – skriešanas – disciplīnā
Tempa jauda + Spējot attīstīt lielu jaudu, riteņbraukšanas disciplīnā iespējams kompensēt gan peldēšanas, gan skriešanas rezultātus.
Tehnika + Riteņbraukšana nav tik tehniska kā peldēšana un to ir iespējams uztrenēt arī vēlāk. – Diemžēl, šajā disciplīnā labai tehnikai izšķiroša nozīme ir tad, ja braukšana ir kalnainā trasē.
Skriešana Uztvere – Skrējējiem, salīdzinot ar riteņbraucējiem, ir grūtāk uztvert vingrinājumu veikšanu vidējā slodzē.
Sirds un asinsvadi + Tā kā skriešanā tiek izmantota lielāka muskuļu masa nekā peldēšanā vai riteņbraukšanā, tad arī VO2max ir attiecīgi lielāks kā abās pārējās disciplīnās.
Ķermeņa uzbūve + Vieglais un kalsnais ķermenis palielina jaudas/svara attiecību, braucot ar riteni. + Skrējējiem ir labāka termoregulācija (efektīvāka dzesēšana), jo nav nepieciešams ne ūdens, ne vējš. – Kalsnā ķermeņa uzbūve nedod priekšrokas peldēšanā, kā arī nepalīdz attīstīt riteņbraukšanā nepieciešamo jaudu.. – Saspringti gūžas saliecējmuskuļi, potītes un muguras vidusmuskuļi rezultējas tajā, ka ķermeņa apakšdaļa ūdenī grimst uz leju.
Tehnika + Strukturāls spēks un laba tehnika ir svarīgi aspekti, kas taupa enerģiju un neļauj gūt traumas.
Komandu sports (regbijs, futbols) + Laba aerobā izturība, ko nodrošina uzkrātie km skrienot treniņos un spēļu laikā. + Anaerobā izturība, kas uztrenēta nemitīgos sprinta izrāvienos treniņos un spēļu laikā. + Futbolistiem ir potenciāls ātri apgūt peldēšanas tehniku, jo viņi ir raduši trenēt tehniku. + Spēcīga garīgā un psihiskā izturība, kas neļauj padoties brīdī, kad ir grūdi. – Lielas ķermeņa uzbūves sportisti, lai tādā pašā ātrumā aizvadītu lieko ķermeņa siltumu, svīst vairāk un izmanto vairāk enerģijas. – Nav momentāna reakcija, lai veiktu izrāvienu startā.

Kad ir apskatīti katras atsevišķās disciplīnas plusi un mīnusi, varam apkopot to, kas ir “must have” lietas, lai kļūtu par labu triatlētu:

  1. Labi attīstīts ātrums, jo, kā saka Dave Scott: “Piedalīšanās “Ironman” sacensībās, tā nav licence, lai skrietu lēnām!” Ļoti būtiski ir attīstīt ātrās muskuļšķiedras.
  2. Riteņraukšana, salīdzinoši ar abām pārējām disciplīnām, ir vismazāk svarīga. Spēcīgs riteņbraukšanas pamats ir būtiskāks garākām triatlona distancēm.
  3. Peldēšana, tieši tāpēc, ka ir ļoti tehnisks sporta vieds, ir būtiski, lai tiktu apgūts jau diezgan agrā vecumā.
  4. Skriešana ir vissvarīgākais no sporta veidiem, jo tā stiprina ķermeni lielam triatlona treniņu apjomam un būvē lielu aerobo kapacitāti.
  5. Ja runā par svaru – jo īsāka distance, jo mazākam jābūt svaram.

Lai arī kāds būtu Tavs pamata sporta veids vai spējas, pastāvīgi treniņi un neatlaidība ļaus Tev sasniegt izvirzītos mērķus.

Kāds aprīkojums Tev ir vajadzīgs?

Esam tikuši līdz inventāram. Sāksim ar visu pēc kārtas – no peldēšanas pāriesim uz riteņbraukšanu un tad arī tiksim līdz skriešanai.

Peldēšana

  • Peldbrilles
  • Peldkostīms/peldbikses
  • Peldcepure

Riteņbraukšana

  • Ritenis
  • Ķivere
  • Riteņbraukšanas apģērbs
  • Riteņbraukšanas apavi
  • Zeķes

Skriešana

  • Skriešanas apavi
  • Skriešanas apģērbs

Papildus

  • Triatlona tērps
  • Hidra
  • Sporta pulkstenis
  • Sacensību numura josta
  • Dvielis
  • Ūdens pudele
  • Saulesbrilles
  • Drošības adata(-s)

Nu, lūk! Kad tas viss ir sagatavots – laiks ķerties klāt treniņiem, lai drīz varētu stāties uz starta līnijas!


SL_logo_Pantone_1655cRiteņbraukšanas un triatlona inventāru meklē pie zinošajiem velo un triatlona speciālistiem veikalā “SportLife” Brīvības ielā 155, k.3. (Barons kvartāls, ieeja arī no Cēsu 31).

Screen Shot 2015-03-02 at 09.23.38Skriešanas inventāru un padomus meklē pie skriešanas profesionāļiem veikalā “42 km” Baložu ielā 3, Rīgā.

 

7 thoughts on “Kas nepieciešams, lai sāktu nodarboties ar triatlonu

  1. Šogad gribu pamēģināt piedalīties triatlonā. Tas varētu būt uz /- vasaru!

    1) kuru ironman 70.3 varētu ieteikt, kurā nav pārāk kalnains velo posms?
    2) kur varētu iegādāties hidru peldēšanai?

  2. paldies ;)
    varbūt arī tas jāmēģina, gribējās ko ārzemēs, bet tepat Eiropā. skatījos Maljorku, bet šķiet uz maiju vēl nebūšu gatavs.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *