Ketonvielas: Enerģijas lādiņš vai uzpūsts burbulis?

Raksta autors: Asker Jeukendrup

Ketonvielas beta-hidroksibutirāts un acetoacetāts rodas organismā kā tauku vielmaiņas blakusprodukti. Būtībā ketonvielas organismā veidojas, ja ir pieejams taukskābju pārpalikums. Pēdējā laikā plašsaziņas līdzekļos ketonvielām pievērsta pastiprināta uzmanība. Tiek ziņots, ka profesionāli riteņbraucēji lieto ketonvielu saturošus uztura bagātinātājus. Vai esam atraduši burvju līdzekli (enerģijas lādiņu) muskuļiem vai tas viss ir vienkārši uzpūsts burbulis?

Ketonvielas kā enerģijas lādiņš
Par ketonvielu esamību ir zināms jau sen un par to nozīmi tika rakstīts jau vairāk kā 50 gadu atpakaļ, veicot plašus pētījumus. Noteiktos apstākļos ketonvielas kalpo kā svarīgs enerģijas substrāts un var mainīt to, kā organisms patērē ogļhidrātu un tauku rezerves. Uztura stratēģijas, lai palielinātu ketonvielu koncentrāciju asinīs, ietver pārtiku ar augstu tauku un ļoti zemu ogļhidrātu saturu (ketoniskais uzturs). Neskatoties uz to, ogļhidrātu pieejamības samazināšana var ietekmēt fizisko sniegumu, jo ogļhidrāti spēlē galveno lomu kā enerģijas avots intensīvos treniņos.

Ketonvielas ir enerģijas lādiņš, kas rodas no bada
Ketoni galvenokārt zināmi kā substrāts smadzenēm ilgstoša bada laikā. Parasti smadzenes izmanto glikozi kā vienīgo enerģijas avotu. Bada laikā glikoze nav pieejama, līdz ar to smadzenes attīsta spēju patērēt alternatīvu enerģijas avotu: ketonus. Kopumā tiek uzskatīts, ka tā ir ketonvielu galvenā funkcija, un, tā kā bads Rietumu pasaulē ir reti sastopama parādība, ketonvielas saņēmušas maz uzmanības. Taču jau 1960.tajos gados tika novērots, ka ketonus viegli patērē arī muskuļi.

Ogļhidrātu pieejamība fiziskās slodzes laikā ir ierobežota
Ir pierādīts, ka ogļhidrātu uzņemšana ilgstošas slodzes laikā uzlabo fizisko sniegumu, un ir pamats uzskatīt, ka papildu eksogēns (norīts) enerģijas avots palīdz sniegumam.
Neskatoties uz to, ir pierādīts, ka ogļhidrāti, kas uzņemti dzēriena, želejas vai cietas pārtikas veidā, var tikt piegādāti muskuļiem tikai ar ātrumu 1 g/min. Tas ir vienāds ar 240 kcal/h, kas nav nekāds lielais apjoms, ņemot vērā to, ka riteņbraucēji var patērēt līdz pat 1000 kcal/h vairākas stundas. Vai ir kādi enerģijas avoti, ko var uzņemt papildus ogļhidrātiem, kas palīdzēs piegādāt enerģiju muskuļiem?

Vai atbilde ir ketoni?
Ketoni, vismaz teorētiski, var kļūt par alternatīvu vai papildu enerģijas avotu. Ir izmantoti ketonu sāļi, bet tas ietver lielu nātrija vai kālija daudzuma uzņemšanu, kas rada dažāda veida problēmas (kuņģa problēmas, uzsūkšanas problēmas u.c.). Oksfordas Universitātē, kas atrodas Lielbritānijā, profesora Kīrana Klarka (Kieran Clarke) vadībā tika izstrādāts ketonu esteris, kas šķietami novērsa daļu no šīm problēmām.

Tātad, teorētiski ir iespējams iegūt enerģijas avotu, kas sniedz papildu enerģiju, ko muskuļi patērē ātrā laikā, un šai metodei nav nepieciešams, ka sportisti ievēro ketonu diētu. Sportisti var uzņemt ogļhidrātus un papildus arī ketonus, kas ir ideālais variants.

Trūkumi
Pastāv vairāki trūkumi, piemēram, nesen izstrādātie ketonu esteri ir ļoti dārgi (aptuveni 2350 Eur litrā). Garša ir vēl viena problēma. Līdz ar to ketonu esteris tiek uzņemts nelielā apjomā, lai izvairītos no sliktas (rūgtas) garšas un augstām izmaksām.
Tā kā papildu enerģija tiek uzņemta nelielā apjomā, ir jājautā, vai pāris papildu gramu vai kaloriju uzņemšana vispār kaut ko izsaka.

VGĶT un ketonvielas
Arī šī ideja pastāv jau salīdzinoši sen. 1992. gadā, uzsākot doktorāta studijas, mans mērķis bija rast alternatīvu enerģijas avotu glikozei. Ketoni bija redzes lokā, taču piegādes mehānisms bija nedaudz atšķirīgs. Mēs izmantojām VGĶT (vidēja garuma ķēžu triglicerīdus), kas ātri uzsūcas un tiek pārvērsti ketonvielās. Muskuļi viegli uzņem VGĶT (liela daļa tiek vispirms pārvērsta ketonvielās). Taču ierobežojošais faktors bija tāds, cik daudz VGĶT mēs spējam sniegt sportistiem. Uzņemot 30 gramus VGĶT, sportisti skrēja ļoti ātri … uz tualeti. Tas radīja ievērojamas kuņģa-zarnu trakta problēmas.

Uzņemot nelielu apjomu – 30 gramus un mazāk, netika novērota nekāda ietekme uz vielmaiņu vai fizisko sniegumu. Es pieņemu, ka līdzīgi ir arī ar ketonu esteriem. Ja vien nav iespējams uzņemt lielus apjomus, ietekme būs nenozīmīga. Ketonu piedevas parasti satur 10 gramus ketonvielu uz porciju, ar ne vairāk kā 3 kapsulām (3x 10 grami) dienā.

Lai gan daži pētījumi ir sākuši aplūkot ietekmi, ko rada papildu ketonvielu uzņemšana fiziskās slodzes laikā, uz doto brīdi nav gūti pierādījumi tam, ka ketonvielas būtiski ietekmē fizisko sniegumu.

Kopsavilkums

  • Ketonvielas ir labs muskuļu enerģijas avots.
  • Ketonvielas tiek tirgotas kā uztura bagātinātāji un bieži vien tiek solīts neiespējamais.
  • Lielākā daļa uztura bagātinātāju satur ļoti nelielu daudzumu ketonvielu; lielāku daudzumu ir grūti panest.
  • Ir izstrādāti ketonu esteri, ko iespējams uzņemt lielākā daudzumā ar mazāk problēmām, taču tie ir ļoti dārgi.
  • Līdz ar to ketonvielu un uztura bagātinātāju uzņemšanu ierobežo panesamība, garša vai izmaksas.
  • Nav pietiekami daudz pierādījumu, lai ieteiktu ketonvielu papildu uzņemšanu sportistiem.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *