Pamatkurss sulu spiešanā

Vecais angļu sakāmvārds “viens ābols dienā, un ārsts vairs nebūs vajadzīgs” pārtapis par “vienu sulas glāzi dienā”. Ja nevēlaties izdot naudu par veikalos nopērkamajām pārcenotajām sulām, iegādājieties sulas spiedi un sekojat šim sulu ceļvedim – tas ir vieglāk kā šķiet!

Kāpēc tieši sula?


Neapstrādāta, svaigi spiesta sula ir lielisks fito barības vielu avots, kas iegūts no neliela daudzuma augļu un dārzeņu. Pretēji smūtijiem, kuros veseli augļi un dārzeņi tiek pārvērsti biezenī, sulas nesatur šķiedrvielas, līdz ar ko jūsu organismam gandrīz nav nepieciešama enerģija, lai tās pārstrādātu – barības vielas uzsūcas īsā laikā.

Ar ko sākt


Esat iesācējs sulu spiešanas jomā? Atcerieties: 
Gurķis ir sulīgs un sārmains dārzenis, kuram nav raksturīga izteiktā “zaļumu” garša. Sāciet ar maigākas garšas dārzeņiem kā gurķiem, seleriju un spinātiem. Ja gribat pievienot izteiktākas garšas dārzeņus kā kāļus, bietes vai pat kāpostus, to jūtamo garšu var mazināt, nedaudz pievienojot citrusaugļus vai ābolus, vai arī sulā iejaucot 50ml kokosriekstu ūdens.

450ml glāzei sulas nepieciešams 1-1,3 kg dārzeņu/augļu. Gurķi, selerija, bietes, fenheļi un burkāni satur vairāk ūdens kā kāļi, koriandrs un spināti. Sulai pamatā izmantojiet kādu sulīgu dārzeni vai ābolu, pēc tam pievienojiet nedaudz zaļumu vai garšaugu – tas izlīdzinās garšu un dzēriens kļūs uzturvielām bagātāks.

Svaigi pagatavota sula ir visvērtīgākā, bet ja jūs nespējat izdzert visu uzreiz vai pagatavojat ilgākam laikam, tūlīt pēc izspiešanas pārlejiet to gaisa necaurlaidīgā traukā (šim nolūkam labi der burkas vai tukšas stikla pudeles).

No kā spiest sulu

Āboli satur ļoti maz glikozes un daudz pektīna, kas palīdz no organisma izvadīt toksīnus.

Bietes attīra aknas un ir lielisks vitamīna B6, kalcija, dzelzs, kā arī slāpekļskābes sāls avots, kas organismā tiek pārvērsts slāpekļa oksīdā, kas, savukārt, paplašina asinsvadus, līdz ar ko muskuļiem tiek piegādāts vairāk skābekļa un barības vielu.

Brokoļiem piemīt īpašības, kas palīdzēs cīņā ar vēzi.

Burkāni satur ļoti daudz A vitamīna no beta-karotīna.

Selerija satur lielu daudzumu tādus elektrolītus kā nātriju, kāliju, kalciju un magniju. Selerija satur arī ļoti daudz A vitamīna, vitamīnus B1, B2 un B6, kā arī dzelzi un fosforu. Selerijas lietošana uzturā palīdz līdzsvarot pH līmeni organismā.

Koriandrs no nervu sistēmas un ķermeņa audiem palīdz izvadīt tādus toksiskos metālus kā dzīvsudrabu, svinu un alumīniju.

Kokosriekstu ēdamā daļa, eļļa, piens un ūdens ir uzturvielām bagāti. Ūdens satur ļoti daudz elektrolītu, kamēr ēdamā daļa ir vidēja garuma ķēžu triglicerīdu avots, ko organisms var nekavējoties pārvērst enerģijā. Kokosriekstu lietošana uzturā ļauj uzlabot insulīna izdalīšanos, kā arī tie palīdz iznīcināt baktērijas un vīrusus.

Dzērvenes satur vielas, kas neļauj baktērijām pielipt pie kuņģa un urīnceļiem. Šīs ogas satur daudz pretvēža fito barības vielas, kā arī C vitamīnu un mangānu.
Gurķis ir izteikti sulīgs ar maigu garšu. Tas ir ļoti sārmains un bagāts ar B vitamīnu.

Ķiploks satur alicīnu, kas piedod tam izteikto aromātu un garšu, kā arī tam piemīt antioksidanta īpašības. Ķiploku lietošana uzturā uzlabos asinsplūsmu un atslābinās asinsvadus.

Greipfrūts, kas piesātināts ar C vitamīnu un satur maz cukura, ir uzturvērtīgs auglis ar spēcīgu garšu.

Ingvers atvieglo tādas iekaisuma slimības kā reimatoīdo artrītu. Tas palīdz mazināt gan rīta nelabumu, gan jūras slimību, un ir pierādīts, ka tas aizsargā no Alcheimera slimības.

Viens vidēja lieluma zaļais čili pipars satur C vitamīna dienas devu, kā arī K un A vitamīnus veselīgās devās. Šie pipari satur arī ļoti daudz kālija. Kapsaicīns, jeb karstums, ko šie pipari satur, uzlabos vielmaiņu.

Krokainie kāposti (Kale – ang.) ir uzturvielām pārbagāti. Tie satur daudz C vitamīna, kā arī ir lielisks dzelzs un kalcija avots. Krokainajos kāpostos atrodams arī luteīns, kas ir labs acīm.

Citroni ir izteikti sārmaini un tie satur C vitamīnu lielos daudzumos, kas pasargā organismu no iekaisumiem.

Sīpoli no visiem dārzeņiem satur visvairāk kvercetīna, kam piemīt pretiekaisuma, pretvīrusu un antibakteriālas īpašības.

Apelsīni satur A un C vitamīnus, kam raksturīgas pretiekaisuma īpašības.

Pētersīļi satur A un C vitamīnus, kāliju un folijskābi.

Spināti ir bagāti ar C un E vitamīniem, beta-karotīnu, cinku, mangānu un selēnu. To sastāvā ietilpst arī K vitamīns, kas palīdz nervu sistēmas stabilai darbībai, kā arī luteīns, kas palīdz cīņā ar muskuļu deģenerāciju.

Kurkumas galvenā sastāvdaļa ir kurkumīns, kas ir viena no visiedarbīgākajām pretiekaisuma garšvielām.

One thought on “Pamatkurss sulu spiešanā

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *