Tauku dedzināšana – kā tā notiek?

Autors: Asker Jeukendrup

Kurš sportists gan nevēlas būt izcilā fiziskā formā? Tauku dedzināšana tiek uzskatīta par veidu, kā to panākt. Tauku dedzināšana ir biežs sarunu temats gan sportistu, gan citu cilvēku starpā. Mūsdienu sabiedrība kopumā nesadedzina pietiekoši daudz tauku (kaloriju) un mēs apēdam vairāk tauku (un vairāk kaloriju) kā sadedzinām. Līdz ar to nav nekas neparasts, ka cilvēki meklē veidus, kā “sadedzināt vairāk tauku” (ideālā variantā tādus, kas neprasa daudz piepūles).

Daudzi uzņēmumi tajā ir saskatījuši lielu potenciālu un izmantojuši izdevību, lai tirgotu dažādus rīkus, kas palīdz kontrolēt tauku dedzināšanu, un uztura bagātinātājus, kas it kā veicina tauku dedzināšanu.  Bet vai šīs lietas reāli palīdz? Vai pastāv vienkāršu veidu, kā palielināt tauku sadegšanu? Vai pastāv vienkāršu veidu, kā iegūt slaidu augumu?

1

Paši pamati
Sāksim ar pašiem pamatiem un vienkāršākajiem faktiem. Aplūkosim, kādu informāciju mums snieguši zinātniskie pētījumi un ko mēs tiešām zinām. Rakstu sērijā, kas publicēta vietnē mysportscience.com , es cenšos atbildēt uz sekojošiem jautājumiem:

  1. Kas ir tauku dedzināšana? Un kā tā tiek regulēta organismā?
  2. Kādi ir galvenie iemesli tam, kādēļ cilvēki/sportisti vēlas sadedzināt taukus?
  3. Kāds ir zinātniskais pamatojums šiem iemesliem?
  4. Ja vēlamies sadedzināt taukus, kā to labāk izdarīt?
  5. Vai ir iespējams sniegt kādus vispārīgus ieteikumus?

Sāksim ar pašiem pamatiem.  Tauku sadegšana jeb tauku oksidācija (zinātniskais termins) notiek katru dienu praktiski visās mūsu ķermeņa šūnās.

Tauku uzkrāšanās un patērēšana
Tauki uzkrājas triglicerīdu veidā. Triglicerīds sastāv no 3 taukskābēm, kuras kopā satur glicerola molekula (tādēļ arī nosaukums tri-glicerīds). Tikai taukskābes var tikt izmantotas kā enerģijas avots. Līdz ar to triglicerīdus vispirms ir jāsašķeļ taukskābēs. Pēc tam taukskābes ir jāsašķeļ vēl sīkāk.

2

Tauku oksidācija apzīmē taukskābju sašķelšanas procesu. Lai oksidētu taukus, ir nepieciešams:

  1. Veselīgi mitohondriji (mazi struktūrelementi šūnās, kas kalpo kā šūnas spēkstacijas. Šajās spēkstacijās tiek ražota enerģija muskuļu darbībai, dedzinot taukskābes, izmantojot skābekli un ražojot oglekļa dioksīdu).
  2. Taukskābju piegāde (tās tiek piegādātas no triglicerīdiem un asinīs esošajām taukskābēm, kā arī no triglicerīdiem, kas glabājas pašā muskulī).
  3. Skābeklis (kas ar asinīm tiek pārvietots uz muskuļiem)

Ja taukskābes nonāk veselos mitohondrijos, kur pienāk arī skābeklis, taukskābes tiek sašķeltas oglekļa dioksīdā. Šis process nedaudz atgādina pagales degšanu. Viss, kas vajadzīgs, ir uguns, koks un skābeklis.

Tauku dedzināšanas process sastāv no vairākiem elementiem 
Kā iepriekš minēts, taukskābes, ko sadedzinām, var nākt no vairākiem avotiem. Tauki uzkrājas triglicerīdu veidā dažādos organisma audos, tajā skaitā muskuļos. Lielākā daļa triglicerīdu mūsu organismā uzkrājas tauku šūnās. Kad ēdam, tauki agrāk vai vēlāk nonāk asinsritē un tie var nokļūt muskuļos. Kad nodarbojamies ar fiziskām aktivitātēm, vajadzība pēc enerģijas dramatiski pieaug, jo muskuļu saraušanās procesam ir nepieciešama enerģija. Daļa šīs enerģijas nāks no tauku sadedzināšanas.

Tauku degšana muskuļos atkarīga no:

  1. Tauku pieejamības muskulī
  2. Muskuļu enzīmiem, kas sašķels triglicerīdus taukskābēs
  3. Taukaudu enzīmiem citās organisma vietās, kas sašķels triglicerīdus taukskābēs
  4. Asins piegādes muskuļiem
  5. Transportvielām, kas nogādās taukskābes no asinīm uz muskuļiem
  6. Tā, cik efektīvi taukskābes tiks piegādātas mitohondrijiem (tas tiks apspriests turpmākos rakstos)
  7. Mitohondriju skaita
  8. Mitohondriju kvalitātes un mitohondrijos esošajiem enzīmiem, kas sašķels taukskābes.

Līdzīgi kā rūpnīcā
Tā kā šis process sastāv no daudziem posmiem, pastāv arī vairāki regulējoši mehānismi. Piemēram, enzīmu aktivitāte, kas sašķeļ taukus (triglicerīdus) taukskābēs, tiek regulēta. Regulēta tiek arī muskuļu apasiņošana, tāpat arī taukskābju piegāde muskuļiem un mitohondrijiem.

Šo procesu var salīdzināt ar rūpnīcu. Rūpnīcā tiek ražotas preces (enerģija). Lai šīs preces ražotu, ir nepieciešamas izejvielas (taukskābes un skābeklis). Tāpat ir nepieciešamas iekārtas (mitohondriji) un darbinieki (enzīmi). Ir jābūt arī pastāvīgai piegādes ķēdei (piem., kravas auto, kas piegādā izejvielas), kā arī ir jāatbrīvojas no atkritumiem (CO2) vai otrreizēji jāpārstrādā.

Ar šī salīdzinājuma palīdzību ir vieglāk saprast, ka, vienkārši iedodot darbiniekam vairāk instrumentu, netiks automātiski saražots vairāk preču vai ka tiks izmantots vairāk izejvielu. Tāpat arī, ja lietosiet “taukus dedzinošus uztura bagātinātājus”, kam ir saistība ar vielmaiņu, nav garantiju, ka tiks stimulēta tauku degšana.

Lai reāli uzlabotu produktivitāti, būtu nepieciešams uzbūvēt vairāk rūpnīcu ar vairāk iekārtām un darbiniekiem, kā arī efektīvāku piegādes ķēdi. Tas, lūk, ir tas, ko sniedz trenēšanās. Trenējoties tiek saražots vairāk mitohondriju, enzīmu, transportvielu, tiek uzlabota muskuļu apasiņošana un paātrināta triglicerīdu sašķelšana taukskābēs. Gala rezultātā tiek iegūta organisma spēja sadedzināt vairāk tauku.

Der atcerēties
Lai gan šeit ļoti vienkārši izskaidrots termins “tauku oksidēšanās”, der atcerēties pāris svarīgu lietu:

  1. Tauku oksidāciju regulē vairāki procesi vairākos posmos
  2. Līdz ar to ir maz ticams, ka viena vienīga darbība būtiski palielinās tauku oksidēšanos veselā cilvēkā (var būt savādāk, ja rūpnīcā kaut kas nestrādā tā, kā vajag).
  3. Trenēšanās ir ļoti efektīvs veids, kā palielināt tauku oksidēšanās jaudu, kaut gan tas, protams, nenotiek vienas dienas laikā.

Šeit izskaidroti paši pamati, bet plašāk par tauku vielmaiņu meklējiet mysportscience.com.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *