Vai šķipsna sāls patiešām bojā mūsu veselību?

Esmu pārliecināts, ka jums ir zināms šis vecais stāsts. Ēd mazāk sāls. Pazemini asinsspiedienu.

Tā tas īsti nenotiek.

Patiesībā, ja tu patiešām nopietni domā par to, cik ilgi vēlies dzīvot un cik lielu slodzi tu liec uz savas sirds un nierēm, tad tev ir jāņem vērā ieteikums par sāls šķipsnu. Lielu sāls šķipsnu.

Īstenībā, aicinājumi samazināt nātrija patēriņu, kuri ir redzami visos veselības žurnālos, ārstu praksēs un ziņu reportāžās, ne tikai negūst pētījumu rezultātu atbalstu, bet ir kaitīgi tavai veselībai.

Šis temats man ir diezgan personīgs, jo es tikai pirms divām dienām piedalījos “Ironman Hawaii” sacensībās. Nedēļā pirms sacensībām es pārsniedzu ieteicamo nātrija dienas devu sešas reizes. Tieši tā. Es ēdu sešas tējkarotes sāls dienā (protams, īpaša veida Acteku jūras sāli).

Un mani tik liels sāls patēriņš uzturā nemaz neuztrauc.

Šajā rakstā jūs uzzināsiet, kāpēc es sāli ēdu karotēm, un kāpēc sāls nemaz nav tik kaitīgs, kā jūs domājat.

 

Fakti par sāli

Sākumā pieminēsim 4 ļoti svarīgas lietas, kuras jums jāzina.

1. Nav pierādījumu, kas atbalstītu strauju nātrija lietošanas uzturā samazināšanu.

Medicīnas Institūtā nesen veiktā pētījumā pētniekiem neizdevās atklāt nekādus labvēlīgus efektus, kurus dotu nātrija patēriņš zem 2300 mg dienā, un tika secināts, ka nav pierādījumu, ka nātrija patēriņš uzturā zem 2300 mg dienā vai nu kaitē, vai ir labvēlīgs mūsu organismam.

Citiem vārdiem sakot, nav pierādījumu, ka sāls patēriņa uzturā samazināšana dod labumu organismam (tāpat arī mēs nezinām sekas, kādas var izraisīt sāls daudzuma samazināšana pārtikā.)

2. Nātrija patēriņa samazināšana uzturā var palielināt slimību riskus.

Taču, ko mēs patiešām zinām: nesen veikta pētījuma rezultāti rāda, ka zems nātrija patēriņš uzturā var palielināt slimību riskus. Šeit ir daži blakusefekti, ko var izraisīt pēkšņa nātrija daudzuma uzturā samazināšana:

  • Insulīna rezistence (diabēts)
  • Metaboliskais sindroms.
  • Palielināta mirstība no sirds un asinsvadu slimībām, kā arī slimību recidīvi.
  • Apziņas traucējumi jaundzimušajiem un vecāka gadagājuma cilvēkiem.
  • Nestabilitāte, kritieni, lūzumi.
  • Lielāka vēlme ēst sāļu pārtiku visa mūža garumā.

Kaut arī pierādījumu trūkums ir vērā ņemams, ASV Slimību Kontroles centrs un Ņujorkas Veselības Departaments joprojām cenšas mums iestāstīt, ka mums ir jālieto mazāk kā 2300 mg nātrija dienā un gandrīz pusei no mums pat mazāk nekā 1500 mg dienā.

3. Jūsu kopējais kālija līmenis organismā un kālija un nātrija attiecība jūsu veselībai ir patiešām svarīgi.

Taču aicinājumi samazināt jau sen nostiprinājušos nātrija patēriņu par vienu trešdaļu vai pat par 50%,  ēdienu var padarīt ne tikai nedaudz bezgaršīgu, bet tam arī nav nekāda pamatojuma. Patiesībā mēs tagad uzzinām, ka labas veselības atslēga ir nevis nātrija kopējais daudzums, bet gan tā attiecība pret kāliju- galvenais mērķis ir sasniegt attiecību < 1.

Es neesmu matemātikas ģēnijs, bet man šī attiecība liekas diezgan vienkārša. Tev nevajag ierobežot nātrija daudzumu. Tev vajag palielināt kālija daudzumu. Tā ir viegli uztverama koncepcija, tiklīdz tu saproti, ka tev ir jāpievērš uzmanība nevis nātrija patēriņa samazināšanai, bet gan veselīgas kālija un nātrija attiecības uzturēšana savā uzturā.

Lūk, kāpēc šī attiecība ir tik svarīga…..

saals2

Mēs zinām, ka mums vajag sāli, lai izdzīvotu – galu galā, 70% mūsu organisma sastāv no sālsūdens. Mēs arī zinām, ka organismā nātrijs ir trauslā līdzsvarā ar kāliju. Kālijs ir nepieciešams arī normālai šūnu darbībai un ir ļoti nozīmīgs sirds un asinsvadu veselības uzturēšanai. Pēdējā laikā vairāki veiktie pētījumi izceļ faktu, ka nepareiza nātrija un kālija attiecība uzturā ir nozīmīgs paaugstināta asinsspiediena un sirds un asinsvadu slimību riska faktors, nevis katrs elementa daudzums atsevišķi.

Bet kā tas ir iespējams? Tāpēc, ka nātrijam un kālijam var būt pretēji efekti uz sirdsdarbību. Augsts nātrija patēriņš uzturā patiešām var palielināt asinsspiedienu, kamēr augsts kālija patēriņš var atslābināt asinsvadus un pazemināt asinsspiedienu.

Skarbā patiesība ir tāda, ka lielāka daļa no mums uzturā uzņem vairāk nātrija un mazāk kālija, nekā ir dienas ieteicamā deva. Mūsu vidējais nātrija dienas patēriņš ir 3346 mg (150% no ieteicamās dienas devas), bet kālija- 2790 mg (60% no ieteicamās dienas devas.)

Vēlreiz, lūdzu, atcerieties, ka nātrijs pats par sevi nav slikts- problēma ir nevis 150% nātrija patēriņš, bet gan niecīgais 60% kālija patēriņš.

4. Lielo pārtikas industriju veselības aizsardzības ieteikumu interpretācijai, samazinot nātrija daudzumu uzturā, var būt bīstama ietekme.

Kāpēc mēs par to neesam dzirdējuši iepriekš? Kāpēc Dr. Ozs to nebļauj no māju jumtiem? Kāpēc jūsu vietējā avīze nepublicē šo informāciju, ļaujot cilvēkiem sabojāt savus organismus, ēdot šķebinošus, pārstrādātus un rafinētu sāli saturošus produktus, kas izjauc nātrija un kālija attiecību?

Viens vārds: nauda.

saals3

Lielā pārtikas industrija bez problēmām spēlē līdzi tuvredzīgi nātrijam pievērstajai uzmanībai, jo tas viņiem ļauj ražot intensīvi apstrādātus un tikai nedaudz barojošus ēdienus- un pēc tam pielikt produktam klāt “zems nātrija saturs” oreolu, lai veicinātu preču apgrozījumu. Pievērst uzmanību pieņemama kālija daudzuma iekļaušanai produktos pārtikas industrijai nav izdevīgi, jo viņu pielietotās pārtikas apstrādes metodes samazina kālija daudzumu produktā. Kāliju arī nav viegli pievienot produktam to stiprināšanas ceļā, jo tas ir dārgs.

Taču zema nātrija satura produkti nav risinājums, jo tādā gadījumā tiek aizmirsta kālija nozīme. Tu nevari cerēt uz veselības uzlabošanos, ja kālija daudzums uzturā netiek palielināts, kad nātrija daudzums tiek samazināts.

Protams, daži pārtikas apstrādātāji par zemo nātrija saturu vispār neuztraucas. Bieži vien apstrādes procesā tiek pievienots liels daudzums nātrija, tādējādi ietekmējot produkta nātrija un kālija attiecību. Piemēram, 100 g (tas ir aptuveni 3 ½ unces) liela svaigas cūkgaļas porcija satur apmēram 60 mg nātrija un aptuveni 340 mg kālija. Bet pēc pārstrādes šķiņķis vidēji satur 920 mg nātrija un tikai 240 mg kālija, tādējādi radot attiecību 3:1!

Tu jau, iespējams, esi atradis labāko risinājumu šai problēmai. Stājies viņiem pretī. Nelieto apstrādātu un iepakotu pārtiku. Labākais veids, kā sasniegt veselīgu kālija un nātrija attiecību, ir vienkārši lietot minimāli apstrādātu uzturu, kas sastāv no īstas, atpazīstamas pārtikas, kas nav nākusi no kastes vai somas.

 

Kā tu vari atrisināt nātrija problēmu

Lielākā daļa nātrija, ko mēs uzņemam savā uzturā, nāk no apstrādātiem ēdieniem, kā pusdienu gaļa, zupas, ceptie produkti, siers un ātrās uzkodas. Tikai 11% (!) no jūsu nātrija patēriņa ir no sāls, ko jūs pievienojat savai maltītei, kad to gatavojat vai arī uzkaisiet to uz jau gatava ēdiena.

Tāpēc, ja jūs tiešām gribat noregulēt savu nātrija un kālija attiecību organismā, labākais veids, kā pārstāt uzņemt lielu daudzumu nesabalansēta nātrija, ir:

  1. Samazināt iepriekš iepakotas, pārstrādātas pārtikas un ātro uzkodu lietošanu uzturā (jā, es to atkal pateicu)… un…
  2. Pievienot sāli savam ēdienam tikai tad, kad to gatavojat, vai kad tas jau ir uz galda, pie tam vislabāk lietot ir 100% dabīgu neapstrādātu sāli (vairāk par to pastāstīšu vēlāk). Tā tu ne tikai zināsi, cik daudz sāls tu lieto savā uzturā, bet arī parūpēsies par to, ka tu lietosi dabīgu sāli pareizā nātrija un kālija daudzumu attiecībā.

Viegli, vai ne?

Un, kad tu vēlies paēst, izvēlies produktus, kas satur daudz kālija, bet maz nātrija. Vislabākie varianti šajā gadījumā ir svaigi augļi un dārzeņi, kurus labāk ir pirkt no pārtikas veikala organisko preču nodaļas vai vietējā zemnieka tirgū. Bagātīgi kālija avoti, kuros ir sabalansēts nātrija daudzums, ir dārzeņi un augļi, it īpaši zaļo lapu dārzeņi (spināti un kāposti), oranžie dārzeņi (saldie kartupeļi un vēlīnie ķirbji) un citrusaugļi (apelsīni un greipfrūti), kaltētas pupiņas, rieksti, sēklas un “pseidolabība” kā kvinoja, griķi un amarants.

Šie garšīgie produkti dabiski satur daudz kālija, bet maz nātrija- un, ja tevi māc šaubas par to, vai produkts ir audzis ar minerāliem bagātā augsnē, tu vari tās kliedēt,  pateicoties tam, ko tūlīt uzzināsiet.

 

Vai ēdiens ir jāsāla?

saals

Rafinēts vārāmais sāls- baltā viela uz daudzu restorānu galda vai tavā virtuves skapīšo pašu nātrija avotu, lai sālītu savus produktus, izmanto lieli pārtikas apstrādes uzņēmumi. Tas parasti satur 99% nātrija hlorīdu un 1% pretsalipes vielu. Problēma slēpjas faktā, ka pretsalipes vielas būtībā ir smagie metāli, kas ir indīgi tavam organismam.

Rafinētais sāls satur alumīniju, ferocianīdu un balinātāju. Pretsalipes vielas pievieno, lai paildzinātu sāls uzglabāšanas laiku. Ķimikālijas, kuras tiek pievienotas sālim, traucē tam veikt vienu no savām svarīgākajām funkcijām: regulēt organisma hidratāciju. Nātrija hlorīds galda sālī ir augstā koncentrācijā, denaturēts un indīgs tavam organismam.

Vai esi kādreiz uzkaisījis sāli uz atvērtas brūces? Tas dedzina!

Rafinēts sāls  tāpat iedarbojas uz iekšējiem audiem un izraisa negatīvu reakciju: tavs organisms uzkrāj ūdeni, lai sevi aizsargātu, bet tavas šūnas atbrīvo ūdeni, lai atšķaidītu, neitralizētu un sašķeltu sāli. Ūdens trūkums dehidrē un novājina šūnas, un var pat veicināt priekšlaicīgu šūnu nāvi.

Rafinēts vārāmais sāls ir indīgs tavam organismam un ir viens no galvenajiem daudzu briesmīgu slimību kā, piemēram, vairogdziedzera un vielmaiņas traucējumu izraisītājs.

Kāda tad ir alternatīva bieži sastopamajam, šķebinošajam, jodizētajam un ar nātrija hlorīdu un ķimikālijām piesātinātajam vārāmajam sālim?

Jūras sāls.

Dabīgais jūras sāls satur vairāk nekā 80 minerālvielas, to starpā arī kāliju, un tikai 92% nātrija hlorīda. Tajā nav alumīnija vai citu toksisku piemaisījumu, kuri tiek pievienoti vārāmajam sālim rafinēšanas procesa gaitā. Jūras sāls ir arī zināms tā rupjās, kraukšķīgās tekstūras un daudz labākās garšas dēļ.

saals5

Cilvēki man bieži prasa, kāda veida sāli lietoju es pats- tu droši vien būsi dzirdējis mani jau iepriekš pieminam Himalaju sāli, taču ir vēl viens sāls veids, ko es lietoju un kurš satur mazāk nātrija hlorīda, bet vairāk minerālvielu nekā Himalaju sāls.

Šo sāls paveidu- manu jauno avotu maksimālas dienas elektrolītu devas uzņemšanai- iegūst tradicionālie Meksikas sāls fermeri, kuri izmanto vairāk nekā 150 gadus vecas, videi draudzīgas metodes. Sāls fermeri, kuri ražo AztecSeaSaltTM iegūst sāli no tiem pašiem sālsezeriem, no kuriem sāli ieguva viņu acteku priekšteči… vēl pat pirms spāņu ierašanās.

Viņi ir ieceļotāji, kas strādā ģimenēs. (Tu vari iegūt sāli tikai Kujutlana periodā, kas ilgst no februāra līdz maijam, tikai 16 nedēļas).

Viņi ir uzņēmēji (Viņiem maksā par saražoto sāls daudzumu.)

Tradicionālās sāls iegūšanas tehnikas viņi nodod no paaudzes paaudzē- rūpējoties par zemi un viens par otru.

Un tu nevari doties uz vietējo pārtikas veikalu un nopirkt kādu maisu. AztecSeaSaltTM  netiek pārdots veikalos. Tā kā sāli var iegūt tikai 16 nedēļas gadā un mazos daudzumos, pasūtījuma maksimālais apmērs ir tikai 4 maisi.

Lai arī sāls ir jāpasūta internetā, tas ir tā vērts. Tas ir visgaršīgākais jūras sāls, ko tu jebkad būsi pagaršojis, un tam ir mūža garantija un tu vari bez paskaidrošanas pieprasīt atpakaļ savu naudu.

 

Kopsavilkums

Dažas sīkas piezīmes. Es gribu jūs informēt, ka bez ēdiena garšas uzlabošanas un normālas nātrija un kālija attiecības uzturā noregulēšanas, esmu atklājis, ka tam vēl ir citi pielietojumi:

saals6

  1. Pievieno 1-2 tējkarotes sāls uz glāzi ūdens, lai novērstu bezmiegu pēc smagiem treniņiem vai pārslodzes. Ja tu nevari aizmigt vai arī jūti, ka sirds lec pa muti laukā”, tad šis sāls novērsīs šo problēmu.
  2. Ja tev gribas pagatavot garšīgu ēdienu, vai arī vēlies pārsteigt savus draugus ar pēkšņu garšas uzlabošanu, šķipsniņa šī sāls būtībā ir dārgās un ekskluzīvās trifeļu eļļas aizstājējs. Citiem vārdiem sakot, tas automātiski padara ēdiena garšu fantastisku- pat ja tu esi tik draņķīgs pavārs kā es.
  3. Kā jau es minēju iepriekš, šis sāls veids ir ļoti piemērots dabisko elektrolītu rezervju palielināšanai, ja tu katru pirms maratona vai Ironman sacensību nedēļas dienu apēdīsi lielu daudzumu (apmēram 5-6 tējkarotes) šī sāls. Tu arī to vari sajaukt kopā ar svaigi spiestu citrona sulu, drusciņu svaiga medus un nesaldinātu kokosriekstu ūdeni, lai iegūtu pilnībā dabisku sporta dzērienu.

Tāpēc veic pasūtījumu jau šodien un iegūsi piegādi bez maksas, pirms sāls ir izpirkts (vairāk nekā 27000 cilvēku lasa šī dienas bloga ierakstus, un sāls fermeriem patiešām ir tikai daži simti sāls maisu ētisko un uz kvalitāti tendēto iegūšanas metožu dēļ, tāpēc vilcināties nav ieteicams.)


Materiāls tulkots no: www.bengreenfieldfitness.com

Zinātniskie materiāli:
http://ajh.oxfordjournals.org/content/26/10/1198.full
http://ajh.oxfordjournals.org/content/26/10/1187.full